Hoe vaak heb je opgeruimd en even later gedacht: 'serieus jongens, waar doe ik het nog voor?!' als je man de olijfolie ergens anders terug zet dan waar je het had opgeruimd of je kinderen hun tassen, schoenen en knutselspullen laten slingeren? Lees dan vooral verder en leer in deze blogpost hoe je ervoor kan zorgen dat jullie thuis als team organizen!
Je hebt er helemaal zin in en gaat ervoor. Lekker die kast aanpakken die al zo lang een rommeltje is. Je gooit weg wat weg kan, vouwt dingen netjes op en legt alles overzichtelijk terug. Maar een dag later hebben je kinderen de helft er alweer uit getrokken en als je ze vraagt om het terug te leggen, ligt alles weer door elkaar. Sta je dan, met je goeie gedrag..
Maar zijn die man en kinderen wel het probleem..?
Want omdat jij die heerlijke filmpjes op TikTok hebt gekeken hoe je je voorraad zo mooi mogelijk kan organizen, wil niet zeggen dat je man en kinderen daar net zo blij van worden. Of dat ze zich geroepen voelen om het ook zo te houden. Toch gaan je nekharen overeind staan als je je man de cornflakes terug ziet zetten op een andere plek dan waar jij nu net dat leuke mandje met ontbijtspullen had gemaakt. Hij snapt toch wel dat het daar niet hoort?!
Dan ga je het je persoonlijk aantrekken. Want waarom verpesten ze alles waar je net zo hard voor je best hebt gedaan? Je doet dit toch ook voor hen?
Lees deze tips voordat je bloed overkookt en je dingen gaat zeggen waar je later spijt van krijgt..
1. Begin klein
Ben je weleens je supermarkt ingelopen met een duidelijk plan en route, om erachter te komen dat ze de indeling hadden veranderd? Dan heeft het je waarschijnlijk meer tijd en moeite (en in mijn geval ook best wat irritatie) gekost om de spullen te vinden die je nodig had.
Je man zal er dan misschien ook niet echt om staan te springen als jij meedeelt dat je het hele huis wilt reorganiseren. En dat is oké, want jij was waarschijnlijk ook niet zo enthousiast over dat nieuwe stuk gereedschap dat hij vorige week vol trots liet zien. Ieder z'n ding.
Maar begin gewoon met één laatje of kast, zodat je man niet vet geïrriteerd op zoek moet naar de bierglazen als hij thuis komt uit zijn werk en ook nog eens naar zijn tandenborstel voordat hij kan gaan slapen.
2. Ga respectvol om met hun spullen
Als jij uitroept dat je het hele huis gaat opruimen, slaat bij je man en kids misschien wel de paniek toe. Want de vorige keer dat je hebt opgeruimd, zijn er spullen weggegooid die absoluut niet weg hadden gemogen. Nou is dat bij kinderen als snel het geval, want ieder afgescheurd papiertje en blaadje met krassen erop is voor hen een miljoen waard, maar daarover meer in een andere blogpost.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat de spullen waar jij geen waarde in ziet of dat shirt waarvan jij vindt dat het tien jaar geleden al weg had gemogen, voor de ander wel veel waard kan zijn. Omdat er herinneringen of emoties aan verbonden zitten. Wees dus een beetje voorzichtig voordat je vuilniszakken volstopt met de 'rommel' van je gezinsleden. Want jij hebt vast ook genoeg spullen waarvan je partner denkt: 'wat moet ze ermee?'..
3. Probeer de taal van de ander te spreken
Toen ik hier thuis vertelde dat ik voor een flink bedrag lades voor onze kledingkast had gekocht op Marktplaats, omdat dat onze kast mooier zou maken, ging mijn vriend zo ongeveer steigeren. Want dat hadden we toch helemaal niet nodig?!
Maar toen ik uitlegde dat ik super onrustig werd van de aanblik van de kast en dat ik eigenlijk ook mijn spullen niet goed kon vinden waardoor ik daar veel tijd aan kwijt was, snapte hij het belang ervan. Want 'optimaal gebruik maken van de ruimte' is gewoon meer zijn taal dan 'die hangers zijn zo mooi en handig'. Gewoon een tip, dames!
4. Laat die spullen nou eens liggen
Het kan soms even zoeken zijn wat de meest logische en handige plek voor je spullen is. Na een paar weken kom je er misschien achter dat de plek die je had bedacht helemaal niet zo goed werkt als je had gehoopt. En kan het beter zijn om de spullen weer een nieuwe plek te geven, die wel fijn is.
Maar waar we ook goed in zijn, is het stééds maar blijven verplaatsen en schuiven. En dat kan funest zijn voor de pogingen van je man en kinderen om mee te helpen met het huis opgeruimd te houden. Want als ze niet weten waar iets hoort, dan zullen ze het er ook niet terug leggen!
Werkt een plek dus best goed, laat de spullen daar dan ook liggen. En áls je ze wil verplaatsen, neem je man en kinderen dan mee in de beslissing. Want je kunt wel geïrriteerd verzuchten dat ze niet meehelpen, maar andersom voelen zij zich misschien wel totaal gepasseerd en voelen zij irritatie dat ze ergens aan mee moeten doen wat voor hen helemaal niet werkt.
Zorg er dus voor dat je als team samenwerkt, ook als dat betekent dat je wat water bij de wijn moet doen. (En label, label, label!)
5. Laat dat 'picture perfect' beeld los
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen in een rommeliger huishouden meer cortisol (stresshormoon) aanmaken en een meer negatieve stemming hebben gedurende de dag dan vrouwen in een opgeruimd huis. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat mannen de rommel wel registreren, maar dat hun cortisol levels en stemming hierdoor niet worden beïnvloed.
SAY WHAT?
Oké, dus allereerst kan mijn gedachte 'dat mijn vriend er niks aan kan doen, omdat hij het gewoon niet ziet' dus de deur uit! Toch jammer..
Maar dan: misschien kunnen we wel wat leren van die mannen. Het is superfijn als je huis opgeruimd is. En organizen zorgt dus letterlijk voor minder stress en een betere stemming. Maar ook ik gooi mijn sleutels weleens op het aanrecht, in plaats van ze aan het haakje in de gang te hangen. En ook ik heb weleens geen zin om die was in drieën te vouwen. Dus moet ik mijn gezin ook hun momenten gunnen en betekent dit dat ik soms gewoon wat relaxter moet doen. Niet altijd makkelijk, maar het is voor hen én mezelf veel fijner.
Dus ga het gesprek met ze aan en betrek ze erbij. GO TEAM!
コメント